Aantal belminuten:
200 min
Aantal MB's:
3100 mb

Sim Only Awards

Hoe komt jouw Sim Only provider uit de test?

Simyo verkozen tot beste Sim Only provider 2019!


Simyo wint de Award voor Beste Sim Only Provider van 2019. Met een gemiddeld cijfer van een 8,7 laat de sim only provider zijn concurrenten achter zich!

Algemeen

In een uitgebreide enquête onder meer dan 1100 sim only abonnees komt Simyo als algemene winnaar uit de bus met een 8,7! Voor het tweede jaar op rij komt Simyo als algemene winnaar uit de test. Op een gezamenlijke 2e plaats volgen Youfone en Simpel met een 8,6. Hekkensluiter Tele2 kreeg van haar bellers een 8,0. De klanten van Tele2 zijn het eerst geneigd om over te stappen op een ander abonnement.


Bellen

Binnen de categorie bellen eindigde Simyo twee keer op de eerste plaats met een 8,6. Er werd gekeken naar het bereik binnens- en buitenshuis. Simpel, KPN en Youfone waren binnenshuis de runner-ups en kregen een 8,5. Dit is niet zo gek, omdat alledrie de providers gebruik maken van hetzelfde netwerk. Voor het beste bereik buitenshuis kwamen Ben, KPN, Telfort en Simpel op een tweede plek met een 8,5.



Internet

De categorie internet werd beoordeeld aan de hand van twee factoren: internetsnelheid en de dekking van het 3G/4G netwerk. Uit het onderzoek blijkt dat de snelheid van de internetverbinding het best is bij Simpel (8,2) en het minst bij Ben (7,4). De dekking is wederom het best bij Simyo (8,2).




De overall winnaar voor de categorie internet in Simyo. Respondenten gaven aan meer waarde te hechten aan de dekking van het 3G/4G netwerk, dan aan de snelheid van het internet.

Storingen

Klanten van Simyo en Youfone gaven aan het minst last te hebben van netwerkstoringen, terwijl de abonnees van Vodafone en KPN het hoogste aantal storingen rapporteerden.


Prijs

De meeste mensen die een sim only abonnement hebben betalen 1 tot 10 euro per maand (40%). Dit is vooral duidelijk terug te zien bij 50-plussers: maar liefst 60% van die groep heeft een abonnement tussen de 1 en 10 euro. Bij jongeren (18-25 jaar) is dit percentage 45% en bij volwassenen (26-49) is het 38%.

Slechts 3% betaalt meer dan 30 euro per maand. Dit is niet verrassend. Uit ons onderzoek blijkt namelijk dat de prijs de belangrijkste reden is om een abonnement af te sluiten.

Daarnaast geven respondenten aan deze factoren ook belangrijk te vinden:

  • De inhoud van de bundel
  • De dekking van het 3G/4G mobiele netwerk
  • Het bereik voor bellen
  • De betrouwbaarheid van de provider

De prijsbewuste consument wil natuurlijk geen onverwacht hoge telefoonkosten. Toch komen deze bij een aantal providers zoals youfone en Simpel wel voor. Vaak werd door de provider niet op tijd aangegeven dat de limiet voor bellen of internetten bijna (of volledig) bereikt was.

Klantenservice

Om de klantenservice te beoordelen hebben we gekeken naar verschillende elementen:
  • Bereikbaarheid
  • Openingstijden
  • Deskundigheid
  • Wachttijden
  • Fysieke locaties


Youfone wint in deze categorie met een 8,4! Dit is verrassend, aangezien ze vorig jaar laag scoorden op dit onderdeel. Providers zoals Telfort, KPN en Vodafone komen erg in de buurt van Youfone. Wat verder opvalt is dat de meeste mensen nog steeds telefonisch contact opnemen met de klantenservice (85%). Daarna volgen de website (33%) en de app (31%) van de provider. Maar 20% van de deelnemers geeft aan gebruik te maken van de klantenservice op social media.
Fysieke locaties bleken vooral voor 50-plussers erg van belang. Zij hechten hier toch meer waarde aan dan jongeren en volwassenen. De 50-plussers kiezen dan ook eerder voor grote providers zoals KPN en T-Mobile, die je eerder terugziet in winkelstraten.


50-plussers

De wensen en behoeften van 50-plussers zijn net even wat anders dan gemiddeld. Deze groep hecht meer waarde aan fysieke locaties en een goede klantenservice. Daarnaast kiezen zij voor een goedkoper abonnement dan anderen. Op basis van deze informatie hebben wij een provider gekozen die het meest geschikt is voor hen. De provider die voor 50-plussers als beste uit de test komt is Telfort! De klantenservice van Telfort wordt goed beoordeeld, er zijn genoeg fysieke locaties (je kunt nu voor Telfort ook terecht bij KPN-winkels) en abonnementen kunnen tegen een voordelig tarief worden afgesloten.

Buitenland

Er zijn meer mensen die in het buitenland bellen dan mensen die naar het buitenland bellen vanuit Nederland. Mensen bellen het vaakst met hun reguliere belbundel naar het buitenland (48%). Daarna volgen bellen met WhatsApp (32%) en met de vaste telefoon (9%).

Bellen in het buitenland
Bij het onderzoek zagen we dat de gebruiker anders belt binnen en buiten de EU. Als je het gedrag in bellen vergelijkt tussen deze twee zones, dan valt het volgende op:

  • Binnen de EU: 88% van de gebruikers belt met de reguliere belbundel en 36% via WhatsApp.
  • Buiten de EU: slechts 41% van de gebruikers belt met de reguliere bundel. Bellen via WhatsApp is populairder (48%).

Internetten in het buitenland
Internetten in het buitenland wordt steeds meer als vanzelfsprekend gezien. De resultaten laten zien dat mensen eerder geneigd zijn om te internetten dan te bellen in het buitenland. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat maar liefst 59% internet gebruikt in het buitenland, terwijl maar 43% belt in het buitenland.

Maar hoe internet men dan in het buitenland? Dit hangt af van de locatie. Wanneer iemand binnen de EU internet, gebruikt hij doorgaans de reguliere internetbundel. Hier zijn namelijk geen extra kosten aan verbonden. 82% van de respondenten geeft aan de reguliere internetbundel te gebruiken. Daarnaast wordt wifi ook nog vaak gebruikt (50%). Buiten de EU is het juist omgekeerd. Mensen gebruiken dan juist vaker wifi om te internetten (61%). Daarnaast kiest men eerder voor een lokale simkaart dan voor een extra buitenlandbundel. Dit hangt hoogstwaarschijnlijk af van de duur van je reis en de bestemming. Ga je bijvoorbeeld drie maanden naar Thailand? Dan is het voordeliger om een lokale simkaart aan te schaffen dan om een extra buitenlandbundel te nemen.

Winnaars per provincie

De tevredenheid over een provider kan per provincie erg verschillen. In de ene provincie wordt internetsnelheid als belangrijk beschouwd terwijl in de andere provincie het bereik buitenshuis cruciaal is. Daarom hebben we naar vier categorieën gekeken op provincieniveau. Zo kun je per provincie een weloverwogen keuze maken op basis van jouw persoonlijke behoeften.

De vier categorieën zijn:
  • Het belbereik binnenshuis
  • Het belbereik buiten
  • De internetsnelheid
  • De dekking van het 3G/4G netwerk

Wanneer een Sim Only provider in drie of meer categorieën als beste uit de test komt wordt deze verkozen tot beste provider van de provincie verkozen. Op basis van onze gegevens is er in zes provincies een winnaar bepaald.



Woon je niet in een van de provincies met een overall beste provider? In onderstaande kaarten zie je per categorie wie als beste uit de test komt.






Opzet onderzoek
Het onderzoek vond plaats in de vorm van een uitgebreide enquête die ingevuld werd door ruim 1100 respondenten. Elke leeftijdscategorie van 18 tot en met 50-plus werd vertegenwoordigd. Vereist was dat elke deelnemer over afgelopen jaar klant was bij één van de volgende negen sim only providers: Simyo, T-Mobile, youfone, KPN, Ben, Vodafone, Telfort, Tele2 of Hollandsnieuwe. Providers Robin Mobile en Lebara zijn niet meegenomen in de resultaten, vanwege een te laag aantal respondenten. De respondenten werd gevraagd de providers te beoordelen op verschillende elementen, zoals klantenservice en bereikbaarheid. Prijzen zijn dan ook uitgereikt op basis van beleving en perceptie.

Over Simonly.nl
Als een van de grootste onafhankelijke sim only aanbieders van Nederland helpt Simonly.nl consumenten al meer dan 10 jaar bij het vergelijken van sim only abonnementen en providers. Met de Sim Only Awards helpen we consumenten betere keuzes te maken op basis van de mening van andere gebruikers en zetten we favoriete providers in het zonnetje. Ben jij op zoek naar een abonnement dat aan al jouw wensen voldoet? Onze vergelijker helpt je een handje!

Op Simonly.nl vind je alle grote Sim Only aanbieders

Voor een zo goede mogelijke gebruikerservaring gebruiken wij cookies voor technische, meet- en marketingdoeleinden. Door verder te gaan op onze site gaat u hiermee akkoord.
Leest u voor meer informatie ook onze Privacy verklaring. Sluiten x