Wat gebeurt er als ik over mijn bundel heen ga?
Je kent het vast wel: sommige maanden bel of internet je veel meer dan de bundels in je abonnement eigenlijk toelaten. Het kan dan even schrikken zijn, wanneer het pas halverwege de maand is en jij al je belminuten, sms’jes en MB’s er al doorheen hebt gejaagd. Wat gebeurt er dan?
Duurder en langzamer
Binnen je abonnement zijn de tarieven vaak erg gunstig. Zodra je daar overheen gaat betaal je in de meeste gevallen veel meer. Dit zijn kosten die bovenop je gangbare abonnementskosten komen. Sommige providers verlagen de laadsnelheid van internet. Bekijk de tabel beneden om te zien om welke providers het gaat.
Op=op
Wat ook voorkomt is dat de aanbieder je internet volledig uitzet. ‘Op is op’ zou je kunnen zeggen. Gelukkig kun je wel extra bundels aanschaffen, zodat je je smartphone gewoon kunt blijven gebruiken. Over je bundel heen gaan, is iets anders dan buiten je bundel bellen, sms’en en data gebruiken.
Zit je vaak tegen het limiet van je bundel aan? Bekijk dan het aanbod voor grotere bundels. Met onbeperkt internet bijvoorbeeld, dan zit je altijd goed. Hieronder een kostenoverzicht voor als je je limiet hebt overschreden:
Provider | Bel- & smstarief over je bundel | Datatarief over je bundel |
---|---|---|
Youfone | € 0,30 per minuut | € 0,10 per MB (mogelijkheid om dataplafond in te stellen) |
Tele2 | € 0,25 per minuut | N.v.t. : dataplafond |
Simyo | € 0,31 per minuut | € 0,15 per MB |
Ben | € 0,31 per minuut | € 0,10 per MB |
T-Mobile | € 0,30 per minuut | N.v.t. : dataplafond |
KPN | € 0,23 per minuut € 0,07 per sms | Snelheid verlaagd naar 64 Kbit/s voor download en 32 Kbit/s upload |
Hollandsnieuwe | Verschillend per abonnement | Verschillend per abonnement |
Robin Mobile | N.v.t.: alles onbeperkt | N.v.t.: alles onbeperkt |
Vodafone | Verschillend per abonnement | Verschillend per abonnement |